Εκπαιδευτικο υλικό

Δυσλαλία

Δυσλαλία είναι η λανθασμένη προφορά. Οι λέξεις δεν

 

έχουν τη σωστή φθόγγο ? αρθρωτική τους δομή. Φθόγγοι ή

 

συλλαβές παραλείπονται , παραμορφώνονται ή

 

αντικαθίσταται. Το παιδί προφέρει «αχλάβι» αντί «αχλάδι»,

 

«μολύδι» αντί «μολύβι», «σολείο» αντί «σχολείο», «τότα»

 

αντί «κότα», «νάνα» αντί «μπανάνα», «τίτι» αντί «σπίτι»,

 

«κιγκί» αντί «κλειδί» κ.τ.λ. Όπως και ?. άγολο ..αντί

 

άλογο, καπανές?. αντί καναπές κ.α. Μεγάλη συχνότητα

 

λαθών υπάρχει στην εκφορά των συριστικών και του «ρ».

 

Έχουμε λοιπόν τους σιγματισμούς, όταν δεν προφέρονται

 

τα συριστικά, παρασιγματισμούς ? όταν αυτά

 

αντικαθίστανται με άλλους φθόγγους, ροτακισμούς ? για τη

 

μη προφορά του »ρ». Το ίδιο φαινόμενο μπορεί να συμβεί

 

και με άλλα σύμφωνα της γλώσσας. Πολύ αραιά συναντά

 

κανείς λανθασμένη προφορά φωνηέντων. Το «ε» συνήθως

 

αλλά πολύ αραιά. Παραμορφώνουν το «ε» προφέροντας το

 

σαν «α» σε πολλές λέξεις. Η δυσλαλία χαρακτηρίζεται σαν

 

απλή ή πολύμορφη , ανάλογα με τον αριθμό φωνημάτων

 

που δεν προφέρονται ή που αντικαθίστανται.

 

1. Αφήστε τα παιδιά να ανακαλύψουν, να πιάσουν, να

αισθανθούν, να ακούσουν, να δοκιμάσουν. Τα παιδιά

μαθαίνουν με όλες τις αισθήσεις, δημιουργούν νοητικές

κατασκευές, γνωστικά σχήματα με τα οποία αφομοιώνουν

ερεθίσματα και αργότερα τα σηματοδοτούν με νοήματα και

λέξεις.

2. Δείξτε στο παιδί σας επικοινωνιακές δεξιότητες.

Μιλήστε ο καθένας με τη σειρά του, δίνετε αμέριστο χρόνο

στο παιδί σας να αντιδράσει σε μια ερώτηση ή εντολή,

ανταποκριθείτε αμέσως σε ότι σας ζητά, μιλάτε με

φυσιολογική ταχύτητα, διατηρήστε βλεμματική επαφή με

το παιδί.

3. Μιλάτε καθαρά στο παιδί. Δεχτείτε τις λέξεις όπως τις

λέει, αλλά εσείς πάντα να χρησιμοποιείτε την ενήλικη

απόδοση τους και όχι τον «μωρουδίστικο» τρόπο που τις

λέει το παιδί. Πολλοί γονείς θεωρούν χαριτωμένο τον

απλοποιημένο τρόπο ομιλίας του παιδιού τους, του μιλούν

με τον ίδιο τρόπο ( π.χ έλα να κάνεις μαμ , ώρα για νάνι

τώρα , πάμε να παίξουμε γκολ ), αλλά έτσι εμείς οι ίδιοι δεν

βοηθάμε στην ομιλία του. Γι αυτό λοιπόν πρέπει να του

μιλάμε καθαρά και ολοκληρωμένα, να χρησιμοποιούμε

πολλές λέξεις για να εμπλουτίζεται και το λεξιλόγιο του

παιδιού. Να του μιλάμε αργά και καθαρά , δίνοντας τον

απαραίτητο χρόνο να μιλήσει και αυτό ολοκληρώνοντας τις

λέξεις , φρασούλες ή προτασούλες σου, χωρίς να το

διορθώνετε, να το πιέζετε ή να το αγχώνεται να τα πει.